Jeg har modtaget mit B.A. cum laude (1964) i filosofi og statskundskab fra Concordia College, Moorhead, Minnesota, USA. Min S.T.B. cum laude (1967) i teologi er fra Harvard Divinity School, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, USA. Min magistergrad (1972) og min doktorgrad med udmærkelse (1976) i særlige religiøse studier er fra Institute of Christian Thought, St. Michael’s College Universitet, Toronto Universitet, Toronto, Ontario, Canada. Min afhandling havde titlen ”History and Eschatology in Jonathan Edwards: A Critique of the Heimert Thesis”.
Jeg har undervist på Concordia College, Moorhead, Minnesota (sommeren 1966), Waterloo Lutheran Universitet, Waterloo, Ontario (1967–1969), Windsor Universitet, Windsor, Ontario (somrene 1972 og 1973), Toronto Universitet, Extension, Toronto, Ontario (1972), og Renison College, Waterloo Universitet, Waterloo, Ontario, siden 1973. Jeg er professor i religion og kultur på Renison College, Waterloo Universitet, hvor jeg også er lektor i samfundsudviklingsstudier. Siden 1982 har jeg været assisterende professor for Consortium in Reformation History, Waterloo Universitet og Guelph Universitet. Jeg har været professor ved afdelingen for Religiøse Studier på Waterloo Universitet (1987-1993), og jeg er nu rådgiver for magisterprogrammet i religiøse studier på Waterloo Universitet.
Jeg har desuden været gæsteforelæser på Cambridge Universitet, Cambridge, Storbritannien (1980), Det Indiske Institut for Islamiske Studier, New Delhi, Indien (1986), Dr. S. Radhakrishnan Instituttet for Avancerede Studier i Filosofi, Madras Universitet, Madras, Indien (1987), Hamdard Universitet, New Delhi, Indien, og Nairobi Universitet, Nairobi, Kenya (1994). Jeg har holdt foredrag på adskillige universiteter i Asien, Afrika, Latinamerika og Europa.
Jeg er forfatter til fire bind om studiet af religion: To Whom It May Concern: Poverty, Humanity, Community (Philadelphia, 1969), A World Broken By Unshared Bread (Genève, 1970), Religion in a New Key (New Delhi, 1992) og Jonathan Edwards’ Grammar of Time, Self, and Society (Lewiston, NY, 1993). Jeg har desuden redigeret (alene eller med andre) yderligere 12 bind inden for religiøse studier, herunder Exploring Unification Theology (New York, 1978), God: The Contemporary Discussion (New York, 1982), The Many Faces of Religion and Society (New York, 1985), Eugen Rosenstock-Huessy: Studies in His Life and Thought (Lewinston, NY, 1986), Interreligious Dialogue: Voices for a New Frontier (New York, 1989) og Pluralism, Tolerance, and Dialogue (Waterloo, 1989). Sammen med Doris Jakobsh har jeg udarbejdet A Canadian Interfaith Directory (Waterloo, 1993). Jeg har udgivet over 40 videnskabelige artikler, herunder ”Faith and History in Grant’s Lament”, ”Media Ethics”, ”Cinema, Religion and Popular Culture”, ”Sin and Society”, ”The Consolations of Philosophy”, ”New Religions: Issues and Questions”, ”Towards a Grammar of the Spirit in Society”, ”Interreligious Dialogue and Understanding”, ”The Purposes of Christ: Towards Recovery of a Trinitarian Perspective”, ”From ’De’ to ’Re’ or Does the ’Future of Ontotheology’ Require the Recovery of the Experience/Sense of Transcendence?”, ”The Kumbha Mela: A Festival of Renewal” og ”To Hear the Stars Speak: Ontology in the Study of Religion”. Mine publikationer spænder over et bredt område inden for religion og kultur, men kan inddeles i følgende områder: I. teologi og etik, II. religion i Nordamerika, III. nyreligiøse bevægelser og IV. interreligiøs dialog.
Jeg har undervist på religionsstudiet i mere end 25 år. Jeg giver regelmæssigt forelæsninger på Renison College, Waterloo Universitet, i religiøs søgen, studiet af religion, den kristne tænkemådes historie og interreligiøst møde og dialog, der anvender de sammenlignende, historiske og sociologiske metoder, der er almindelige for religionsstudiet. Jeg giver desuden nu og da forelæsninger i religion og politik, religion og litteratur, religion og film, og jeg har forelæst om sekter, kulter og nyreligiøse bevægelser. Jeg har desuden givet mere avancerede universitetsforelæsninger i kristendom og verdensreligioner.
Jeg har igennem mange år været medlem af Canadian Society for the Study of Religion, American Academy of Religion, Canadian Theological Society, Society for Values in Higher Education, Royal Asiatic Society og Society for Buddhist Christian Studies. Jeg har også fungeret som konsulent for vigtige internationale og interreligiøse konferencer, deriblandt Assembly of the World’s Religions (1985, 1990, 1992).
Som forsker i religion og kultur har jeg været engageret i studiet af nyreligiøse bevægelser siden midten af 1970’erne. Jeg har været interesseret i at forstå oprindelsen, trosretningerne, udøvelser og forholdet mellem disse nye bevægelser og den omgivende kultur. (Mange af de nye religioner er ikke ”nye” i nogen større sammenhæng, men er blot nye i det nordamerikanske samfund). Jeg har desuden været interesseret i og har moret mig en smule over den intensive, ofte hysteriske reaktion, som visse dele af befolkningen har haft mod de nyreligiøse bevægelser. Jeg har foretaget omfattende arbejde i marken hos adskillige nyreligiøse trossamfund i Canada, USA og Indien.
I forbindelse med Scientology Kirken blev jeg først bekendt med dette nyreligiøse trossamfund i midten af 1970’erne. På dette tidspunkt mødte jeg medlemmer af Scientology Kirken i Toronto og Kitchener, Ontario. Jeg havde mulighed for at deltage i nogle møder sidst i 1970’erne og først i 1980’erne, som førte medlemmer af Scientology Kirken og forskere i religion sammen for at diskutere Scientologys grundlæggende, religiøse overbevisninger og udøvelser. Jeg har mødt medlemmer fra kirkens amerikanske og engelske afdelinger. Jeg har haft omfattende samtaler med kirkemedlemmer angående deres erfaringer med Scientology og dens indflydelse på deres liv. Jeg har opretholdt begrænset kontakt med nogle canadiske medlemmer af kirken helt frem til nu. Jeg har besøgt Scientology centre i Kitchener og på Younge Street i Toronto. Siden midten af 1970’erne har jeg læst mange af Scientology Kirkens vigtigste publikationer, deriblandt Dianetics: Den moderne videnskab om mental sundhed, The Volunteer Minister’s Handbook (Hjælpe-præstens håndbog), Hvad er Scientology? og The Scientology Religion. Jeg har desuden læst nogle af kirkens publikationer omhandlende nutidige samfundsproblemer såsom stofmisbrug, mental sundhedspraksis og religionsfrihed. Jeg har endvidere læst videnskabelige artikler og bøger, de fleste skrevet af religionssociologer, om Scientology Kirken.